I dagens tekniksamhälle blir det allt vanligare att företag skickar sina reklamblad och inbjudningar digitalt, vilket är snabbt och smidigt. Det är dock lätt att dessa försvinner i inkorgar och mängden av liknande utskick som strömmar in. Genom att göra utskicken traditionellt i fina kuvert kan du ligga steget före konkurrenterna.

Hur praktiskt det än må vara att sköta kommunikationer digitalt finns det få saker som kan mäta sig med att få ett brev på posten. Om du dessutom investerar i snygga kuvert kommer ditt utskick genast bli iögonfallande och inbjudande. Detta gäller för såväl privat post som företagets, men du har mer att vinna på när du gör den investeringen för företagets räkning.

Tänk till innan du skickar

Trots att många sätter upp “Nej tack till reklam”-skyltar på dörren visar undersökningar att de flesta svenskar ändå helst får sin reklam via utskick snarare än via TV och radio. Risken är dock stor att adresserade reklamblad åker direkt i papperskorgen utan att budskapet når fram. Genom att lägga samma blad i ett kuvert har du direkt lyckats engagera kunden på ett annat sätt, och chansen ökar att erbjudandet faktiskt når fram och utnyttjas. De pengar du lagt på kuvert får du igen när fler kunder engageras av utskicken.

Inbjudan med personlig touch

Vare sig du driver ett stort eller litet företag kan du tjäna på att använda dig av hederlig gammal snigelpost. Det kan förstås gå lite långsammare, men tar du dig den tiden och planerar bra kan det falla väl ut. Allt färre brev skickas med posten idag, men det går å andra sidan att ett utskick i brevlådan sticker ut desto mer. Istället för att skicka ett mejl eller en Google Invite kan du räkna med större respons om du lägger företagets inbjudningar i kuvert. Lägger du dessutom ner tid på att trycka dessa med företagets kontaktinformation blir det automatiskt en slags reklam.

För vissa tillfällen kan det också vara värt att köpa finare kuvert, med en färg eller form som sticker ut från mängden. Att snåla på materialet vid utskicken kan vara ett dråpslag i slutändan. Så släpp fram kreativa sida och våga spendera lite när du planerar företagets utskick – det finns mycket att vinna på det.